Jak jedwab zdobył Europę

      Brak komentarzy do Jak jedwab zdobył Europę

Z Europy do Chin: Starożytny trakt handlowy, który do XV w.był główną i największą magistralą handlu światowego, jest rzadkim przykładem tego, jak kreatywna fantazja i rzeczywistość mogą zamienić się w globalny układ sił.

Jak jedwab zdobył Europę

Z Europy do Chin: Starożytny trakt handlowy, który do XV w.był główną i największą magistralą handlu światowego, jest rzadkim przykładem tego, jak kreatywna fantazja i rzeczywistość mogą zamienić się w globalny układ sił.

Był rok 53 p.n.e. Po sromotnej przegranej rzymskich legionów z Partami w 53 r. p.n.e w rywalizacji o żyzną i bogatą Mezopotamię wódz Krassus po przybyciu do domu z zachwytem opowiadał o widzianych w szeregach wroga sztandarach z wytwornej tkaniny. Mogło to być pierwsze zetknięcie zachodniego świata z chińskim jedwabiem. Wieść o zachwycającym materiale tekstylnym szybko się rozprzestrzeniła i zapotrzebowanie na jedwab stało się tak duże, że w Rzymie trudno było zaspokoić popyt.

Tak narodziło się handlowe spoiwo Zachodu ze Wschodem a także nowy wymiar działalności handlowej transportu i usług spedycji – Jedwabny Szlak.

Niezwykła, która przedziera się przez pozornie nie do przebycia naturalne przeszkody, rozpalone pustynie, niebotyczne góry i rozhukane rzeki, istnieje w rzeczywistości.

Jedwabny był siecią dróg, łączących Xi’an, dawną stolicę Chin do oazy Dunhuang, gdzie rozdzielał się na dwa szlaki. W jej przebiegu znajdują się miejsca o egzotycznych nazwach znanych niektórym z literatury przygodowej i podróżniczej. Tienszan, pustynia Takla Makan, oazy Hami, Turfan, Korla, Kucza czy miasto Kaszgar. Następnie, droga wiodła na tereny bliskiego wschodu, przez Bagdad i Damaszek do Morza Śródziemnego aż, do Konstantynopola.

Co transportowano Jedwabnym Szlakiem? Pytanie wydaje się trywialne, jednak nazwa “jedwabny” nie oznacza, że materiał ten był jedynym ani nawet głównym przedmiotem handlu.

Ze wschodu transportowano m.in. żelazo i papier i wspomniany jedwab. Na wschód przewożono m.in.: złoto, perfumy, wyroby jubilerskie, winogrona oraz rośliny uprawne. Jednym z najważniejszych towarów na szlaku jedwabnym był jadeit, transportowany z Hotenu do innych rejonów Chin. Transport tego minerału po drogach szlaku odbywa się zresztą do dziś. Jedwab, który dał nazwę całej sieci transportowej, po raz pierwszy pojawił się w rejonie Morza Śródziemnego w II w. p.n.e.

Handel przez Jedwabny Szlak odbywał się w specyficzny sposób. Bezpośredni dalekosiężny handel i usługi spedycyjne, przez taki kawał świata, nie był zbyt rozpowszechniony przede wszystkim przez brak bezpieczeństwa. Większość kupców, eskortowanych zwykle przez uzbrojoną straż, przemieszczała się etapami, na zasadzie sztafety. Nabyty wcześniej towar sprzedawali po drodze w miastach bogacących się dzięki położeniu na szlaku, gdzie po okazyjnych cenach kupowali inne produkty i dalej jechali. Jedynie kupcy dysponujący kontaktami po przeciwnej stronie szlaku, transportowali towary przez całą długość szlaku, co stanowi antyczny odpowiednik wspomnianych usług spedycyjnych.

Handlowa funkcja Jedwabnego Szlaku utrzymywała się mniej więcej do XV w. kiedy jego znaczenie spadło na skutek odkryć geograficznych i kolonializmu. Jednak w XXI w. Obserwujemy renesans pomysłu połączenia Chin z Europą dzięki inicjatywie o nazwie Jeden Pas Jedna Droga.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o