Kolos z kontenerów

      Brak komentarzy do Kolos z kontenerów

Firmy transportowe i spedycyjne mają ułatwione zadanie, jeśli chodzi o marketing. Ich logo, identyfikacja graficzna wędruje przez całe kraje i jest obecna w miejscach, w których skutecznie przyciąga wzrok. Na autostradach, torach kolejowych lub na morzu. Słowem, nierzadko stanowi jedyny żywszy element monotonnego krajobrazu. Nazwy zapadają, marketing działa. Jedną z marek, którą widuje się najczęściej, jest Maersk a ilość kontenerów lub cystern noszących tę nazwę jest tak, że firma wydaje się być prawdziwym gigantem, lewiatanem przemysłu.

Kolos z kontenerów

Firmy transportowe i spedycyjne mają ułatwione zadanie, jeśli chodzi o marketing. Ich logo, identyfikacja graficzna wędruje przez całe kraje i jest obecna w miejscach, w których skutecznie przyciąga wzrok. Na autostradach, torach kolejowych lub na morzu. Słowem, nierzadko stanowi jedyny żywszy element monotonnego krajobrazu. Nazwy zapadają, marketing działa. Jedną z marek, którą widuje się najczęściej, jest Maersk a ilość kontenerów lub cystern noszących tę nazwę jest tak, że firma wydaje się być prawdziwym gigantem, lewiatanem przemysłu.

I rzeczywiście, Maersk to konglomerat posiadający swój udział w wielu branżach. Jest armatorem, działa w branży energetycznej, ma również bogatą ofertę spedycyjną.

Założycielem grupy był kapitan Peter Mærsk-Møller, początkowo szef firmy Dampskibsselskabet Svendborg, założona przez jego i jego syna Arnolda Petera Møllera w Svendborgu w Danii, w 1904. Arnold Møller miał czworo dzieci, jedno z kim był Mærsk Mc-Kinney Møller. W 1939 roku został partnerem w firmie. Po śmierci A.P. Møllera w czerwcu 1965 r. Mc-Kinney Møller został dyrektorem generalnym firmy i piastował to stanowisko do 1993 r., Kiedy zastąpił go Jess Søderberg. Począwszy od 1965 r. Mærsk Mc-Kinney Møller pełnił również funkcję prezesa firmy i nie zrezygnował z tego stanowiska do grudnia 2003 r. (Kiedy miał 90 lat). Nadal był jednym z „właścicieli zarządzających” firmy w chwili jego śmierci i był przewodniczącym Stoczni Odense Steel do 2 maja 2006 r.

Zanim do tego doszło, firma zaczęła rozwijać się od początku lat dwudziestych. A.P. Moller rozważał możliwości wejścia na rynek żeglugi liniowej. Oczekiwano, że metoda spedycji, w której statki płyną z portu do portu w zależności od popytu, z czasem straci pozycję na rzecz metody liniowej. Taką działalność firma rozpoczęła 12 lipca 1928 r. kiedy statek LEISE MÆRSK opuścił Baltimore podczas swojej pierwszej podróży z amerykańskiego wschodniego wybrzeża przez Kanał Panamski na Daleki Wschód i z powrotem. Ładunek składał się z części samochodowych Forda i ładunków drobnicowych. Do wybuch II Wojny Światowej firma rozwijała swoją ofertę spedycyjną, by w 1946 r. wejść na rynek żeglugi między Europą a Ameryką Północną.

Lata 50 i 60 to okres rozwoju Maerska poprzez przejęcia firm konkurencyjnych. W 1967 r. powstała pierwsza europejska inicjatywa, polegająca na połączeniu usług spedycyjnych czterech firm, w Overseas Containers Limited (OCL). P&O zostały przejęte przez Maersk Line, wraz z ich amerykańskim konkurentem, firmą Sea-Land.

Następny milowy krok w rozwoju potentata nastąpił w 1999 r. Maersk zawarł umowę przejęcia Safmarine Container Lines (SCL) od South African Marine Corporation Limited (Safmarine). W momencie nabycia Safmarine Container Lines miał około 50 statków handlowych i 80 000 kontenerów. Objęła ona łącznie dziesięć transakcji i w pełni uzupełniała istniejącą sieć Maersk Line. Linie kontenerowe Safmarine dołączyły jednak do ​​grupy A.P. Moller – Maersk jako niezależna jednostka z własną działalnością liniową.

W dniu 10 grudnia 1999 r. A.P. Moller Group przejęła międzynarodową żeglugę kontenerową SeaLand Service Inc. Firma została zintegrowana ze spółkami z grupy A.P. Moller i w ramach integracji Maersk Line zmieniła nazwę na Maersk Sealand. Przejęcie obejmowało 70 statków, prawie 200 000 kontenerów, a także terminale, biura i agencje na całym świecie.

W maju 2005 r. Maersk ogłosił plany zakupu P&O Nedlloyd za 2,3 mld euro. W momencie przejęcia P&O Nedlloyd posiadał 6% światowego udziału w rynku. Maersk-Sealand miało 12%. Połączona spółka stanowiłaby około 18% udziału w rynku światowym. Maersk zakończył wykup spółki w dniu 13 sierpnia 2005 r. W lutym 2006 r. Nowy połączony podmiot przyjął nazwę „Mærsk Line”

Jednak do końca 2006 r. Udział Maersk w światowym rynku spadł z 18,2% do 16,8%, a jednocześnie dwaj najwięksi konkurenci, MSC oraz CMA CGM zwiększyli swój udział w rynku. W odpowiedzi na taką sytuację, w styczniu 2008 r. Maersk Line ogłosił drastyczne środki reorganizacyjne.

Do 2017 r. Maersk Line zwolnił 4000 pracowników. Grupa podała, że ​​obniży roczne koszty administracyjne o 250 mln USD w ciągu następnych dwóch lat.

Wygląda jednak na to, że firma utrzyma swoją dominującą pozycję. Od października 2015 r. Maersk Line utrzymuje bogatą ofertę spedycyjną, obejmującą cały glob i wraz ze swoimi spółkami zależnymi Seago, MCC, Safmarine i Sea-Land kontroluje łączny 18% udział w całkowitym rynku przewozów kontenerowych.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o